Social media

Social media este un termen utilizat pentru definirea unor activităţi diverse, care integrează tehnologie, interacţiune socială şi creaţie prin cuvinte (text), imagini, audio şi video. O parte dintre acestea sunt utilizate într-o măsură din ce în ce mai mare şi în învăţământ. Termenul social media se referă la genuri media online noi, caracterizate prin:

 participare – social media încurajează contribuţia sau reacţia din partea oricui este interesat. Asttfel, se elimină practic linia de demarcaţie dintre media şi audienţă;

conectivitate – cele mai multe tipuri de social media se dezvoltă prin interconectarea lor, făcând posibilă includerea legăturilor către alte situri, resurse sau oameni;

conversaţie – în vreme ce media tradiţională (e.g., ziare, televiziune, cărţi, radio) este definită prin termenul broadcast (i.e., conţinut transmis şi distribuit unei audienţe), social media este văzută mai ales prin analogie cu o conversaţie în dublu sens (dialog);

deschidere – serviciile social media încurajează votarea, comentariile şi distribuirea informaţiei. Sunt destul de rare cazurile în care se pun piedici la accesarea şi folosirea liberă a conţinutului;

comunitate – social media permite comunităţilor să se formeze rapid şi să comunice eficace, acestea împărtăşind interese comune (e.g., pasiunea pentru fotografie, probleme politice sau spectacole TV favorite).

Modelul de comunicaţie promovat de media tradiţională este monologul. Acesta este înlocuit, în social media, de dialog. Astfel, în cadrul noilor genuri media, comunicaţia (devenită bidirecţională) capătă caracteristicile dialogului: este transparentă, autentică şi dirijată de consumator. În mod obişnuit sunt utilizate următoarele genuri principale de aplicaţii social media: reţele sociale, bloguri, wiki-uri, podcast-uri, canale de ştiri (RSS şi Atom), comunităţi pentru organizarea şi partajarea unui anumit tip de conţinut (fotografii, video, legături), microblogging, chat, forumuri şi lumi virtuale (e.g., Second Life).

Conform Wikipedia, aplicaţiile social media se pot clasifica în următoarele categorii: comunicare (bloguri, microbloguri, reţele sociale, evenimente), colaborare (wiki-uri, situri pentru social bookmarking, situri sociale de ştiri, situri pentru exprimarea opiniilor), multimedia (partajare fotografii, partajare video, livecasting, partajare muzică) şi distracţie (lumi virtuale, jocuri online, partajare jocuri).

În 2009, situl Wikipedia includea peste 9 milioane de articole (dintre care peste 2 milioane în limba engleză), pe YouTube erau încărcate mai mult de 100 de milioane de video-clipuri (65 de mii de video-clipuri noi în fiecare zi), fuseseră create deja aproximativ 200 de milioane de bloguri, iar în Second Life existau circa 1,5 milioane de rezidenţi. Un studiu comparativ asupra utilizării instrumentelor de tip social media (vezi figura), arată că dintre utilizatorii de Internet: 83% au vizualizat secvenţe video, 73% au citit cel puţin un blog, 57% au utilizat o reţea socială, 43% şi-au creat propriul blog, 39% au subscris la cel puţin un feed (RSS/Atom), iar 22% au încărcat secvenţe video pe situri dedicate (e.g., pe YouTube).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *